Η μετάβαση από το Λύκειο σε μια σχολή ή πολύ περισσότερο στην αβέβαιη αγορά εργασίας με μειωμένα προσόντα είναι μια κρίσιμη φάση ζωής. Η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται από το άγχος της ενηλικίωσης που συνδέεται με την πορεία επίλυσης της κρίσης ταυτότητας για κάθε έφηβο ξεχωριστά. Το άγχος των Πανελληνίων εξετάσεων έρχεται να προστεθεί (πολλές φορές και να σκεπάσει) στο άγχος της ενηλικίωσης. Γνωρίζουμε ότι περίπου το 30% των μαθητών στις αναπτυγμένες δυτικές κοινωνίες ταλαιπωρούνται από έντονο άγχος για τις εξετάσεις. Οι σημαντικότερες κατευθύνσεις προκειμένου να βοηθήσουμε τους μαθητές από τη θέση του ενήλικα υποστηρικτή (γονιού, εκπαιδευτικού, ειδικού ψυχικής υγείας) στο άγχος που βιώνουν είναι α) να αναγνωρίσουν το άγχος όπως εκδηλώνεται στο δικό τους σώμα και τη δική τους σκέψη, β) να ανοίξουν έναν εσωτερικό διάλογο με στόχο να συμφιλιωθούν μαζί του, γ) να εντοπίσουν τις συμπεριφορές που τους βοηθούν να αποσπάσουν την προσοχή τους από τις σκέψεις που τροφοδοτούν το άγχος π.χ. να χαθώ μέσα σε μια εικόνα που με ταξιδεύει ή να απολαύσω ένα γεύμα σαν να το γεύομαι για πρώτη φορά είναι παραδείγματα συμπεριφορών που μας βοηθούν να μπλοκάρουμε την εξέλιξη μιας σκέψης σε ένα επεισόδιο άγχους, δ) να σχεδιάσει εναλλακτικό πλάνο δράσης για την περίπτωση που τα πράγματα δεν πάνε όπως ο νέος/νέα στόχευε. Οι ενήλικες είναι καλό να θυμόμαστε: • Ποιος ακριβώς δίνει τον αγώνα και να αφήνουμε τον/τη νέα να βιώσει τα συναισθήματά του χωρίς επιπλέον πίεση από τις δικές μας προσδοκίες ή από την δική μας ανάγκη να ανακάμψει γρήγορα. • Η επιτυχία ή η αποτυχία στις εξετάσεις δεν καθορίζουν την αξία του παιδιού. Είναι σημαντικό να μην ενοχοποιήσουμε το παιδί και να μην το κάνουμε να νιώσει «αποτυχημένο» συνολικά. Τα θέματα αυτά αναπτύξαμε: 1. Στις ομάδες Μαθητών Γ’ Λυκείου του 1ου ΕΠΑΛ Κορδελιού (3 δια ζώσης συναντήσεις, Φεβρουάριος-Μάρτιος 2022) και των Λυκειακών τάξεων του 5ου Γυμνασίου Ωραιοκάστρου (3 εξ αποστάσεως συναντήσεις, Μάρτιος 2022). 2. Στις συζητήσεις με Μαθητές Γ’ Λυκείου του 2ου ΓΕΛ Πολίχνης (εξ αποστάσεως, Απρίλιος 2022) και του ΓΕΛ Κουφαλίων (εξ αποστάσεως, Μάιος 2022). 3. Στη συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς του ΓΕΛ Αξιού (εξ αποστάσεως, Μάιος 2022). 4. Στη συζήτηση με τους γονείς μαθητών των: 2ου Γυμνασίου Σταυρούπολης, 2ου Λυκείου Σταυρούπολης, 4ου Λυκείου Σταυρούπολης, Γυμνασίου και του Λυκείου Δρυμού, Λυκειακών τάξεων του 5ου Γυμνασίου Ωραιοκάστρου, Γυμνασίου Μυγδονίας (εξ αποστάσεως, Μάιος 2022).
|